A populistákat kárhoztatta nemrég az ENSZ emberi jogi főbiztosa, pedig az általa sorolt populistákat láthatóan nem gyengítik az ilyen érvek. Szakács Andrással, a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzőjével arról beszélgettünk, hogy pontosan mi is a populizmus és miért népszerűek most a populista politikusok. Az elemző szerint eljöhet még itthon is a baloldali populisták kora.
Az ENSZ emberi jogi főbiztosa, Zeid Raad al-Husszein a minap összeszedte, hogy kik a –szerinte legalábbis – káros eszméket valló populisták. Meglepően globális a kép: Wilders, Trump, Le Pen, Orbán, Zeman és Farage is bekerült a szórásba. Valóban van közös ezekben a politikusokban? Globális jelenségről beszélünk, ha a populizmus előretöréséről beszélünk?
Úgy tűnik, hogy az ENSZ-biztos már kezdi érezni a populizmus terjedésének a logikáját. Mivel a populizmusnak inkább logikája van, és sokkal kevésbé egy ideológia. Ebben a kérdésben a kutatók is megosztottak, de nagyon úgy tűnik, hogy azoknak van igaza, akik nem ideológiai, hanem logikai lapon közelítik meg a kérdést. Hogyan építi fel a pártját, hogyan szólítja meg az embereket, hogyan szervezi meg a politizálását egy populista erő? A globalitáshoz: a világ populizmustérképe régiókra bontható. Van európai típusú populizmus, észak-amerikai típusú populizmus és dél-amerikai típusú populizmus. Ezek jól elkülöníthetőek, és miközben vannak populisták az afrikai kontinensen vagy Ázsiában, ez a három legtipikusabb régiója a populizmusnak. Mindegyiknek saját fejlődési útja, keletkezéstörténete, kultúrája van. És jelentős múltja.
A populizmust ezért is hibás azonosítani a fasizmussal vagy a nácizmussal, mert persze igaz, hogy nagyon sokat tanultak az előbbiek az utóbbiaktól; de van itt egy észak-amerikai populizmus is, ami ami egészen az 1890-es évekig visszavezethető. Az amerikai People’s Party volt az a politikai erő, ami egy új típusú politikai gondolkozást honosított meg.
A populizmus jó példa arra közhelyre, amit ma még senki sem vesz elég komolyan: az ideológiák kora lejárt. Ezen nevethetünk. De mi van, ha ez valóban így van? Mert nagyon is úgy tűnik, hogy embereknek már nem elég, ha valaki csak ideológiákra hivatkozik, a szociáldemokráciára, a konzervativizmusra vagy a liberalizmusra. Az emberek arra vágynak, hogy rájuk, választópolgárokra hivatkozzanak, arra, hogy a többség, vagy legalábbis a társadalom bizonyos szelete ezt meg ezt akarja, ezért kell így és így cselekedni. Ne egy „lila köd”, egy absztrakt fogalom – mondják egyre többen – diktálja a cselekvést. A populizmus tehát a narratívaépítéskor az embert emeli a középpontjába.
Az embert, mint…?
Nem úgy, mint a reneszánsz és a humanizmus, nincs embereszménye, nem definiálja az embert, mindössze hivatkozási alapnak tekinti. Az emberek adottak tehát, a feladat nem más, mint a képviseletük. Ilyen az európai és az észak-amerikai populizmus. Dél-Amerikában a egyes populisták a döntéseik során bár az emberre hivatkoznak, ugyanakkor az állampolgárok politikai részvétele mindössze a választásokon való részvételre is redukálódhat. A dél-amerikai populizmus lehet autoriter, illiberális rendszer, de a totalitárius aligha, mert vannak és fontosak is a szabad választások. A legegyszerűbben tehát úgy jellemezhető a különbség, hogy míg Észak-Amerikában alulról felfelé, addig Dél-Amerikában felülről lefelé épülnek és működnek a populista mozgalmak, amiket vaskézzel irányítanak vezetőik.
Amit Magyarországon tapasztalunk, az nem tendál a dél-amerikai verzió felé?
Nyilván adja magát, hogy ennyire leegyszerűsítsük a helyzetet és párhuzamot vonjunk, de a rendszer valójában nem olyan, mint ott. Ha csak Orbán Viktort és a kormánykommunikációt nézzük, akkor igen. De a rendszer más részei, például a hadsereg vagy a rendőrség más logikák alapján működnek, mint Dél-Amerikában.
A hazai kormánypárti publicisták az amerikai elnökválasztás, az AfD sikerei vagy az osztrák elnökválasztás kapcsán arról írnak, hogy lám: fordul a kocka, vége az elitnek, a liberális „PC-diktatúrának”, a populista vezetők előretörésével végre átveszi a hatalmat a nép. Tényleg fordul a kocka?
Idővel a populistákra is ráunnak az emberek. A jobboldali populistákra ugyanúgy, mint egy klasszikus ideológia-alapú pártra. Bármikor felemelkedhet például egy baloldalibb populista párt. Magyarországon sem lehet azt mondani, hogy győzött a populizmus, tehát győzött a jobboldal. Mindössze egy bizonyos logika, a populista logika áll nyerésre. Ha valaki ugyanilyen logika mentén fel tud építeni egy más színezetű pártot, mondjuk egy baloldali ígéretekkel operáló populista pártot, akkor jelentős kihívót fog kapni a Fidesz. Ezt láttuk Franciaországban, bár fordítva, a Nemzeti Front a baloldali populisták elől szipkázta el a szavazókat. Cristóbal Rovira Kaltwasser pedig populista fordulatok sorát azonosítja Dél-Amerikában: a kilencvenes években először egy neoliberális populista fordulatot láthattunk szerinte, hogy aztán a 2000-es évektől a baloldali populizmus kezdje meg térhódítását.
Most akkor ha túl vagyunk az ideológiákon, akkor hogyhogy bal- meg jobboldali populizmusokról beszélgetünk?
Az ideológiák kitörölhetetlenül beleivódtak a mindennapjainkban, a politikai cselekvésbe és a közgondolkodásba. A populizmus, már ha egyfajta politikai logikaként gondolunk rá, nem nélkülözheti az ideológia alapú értelmezéseket sem, mert az ideológiák azok amik fogyaszthatóvá és átláthatóvá teszik a választók számára a politikai kínálatot. A választók igénye a gyors és könnyű értelmezésre az, ami a populista pártok lépéseit is belekényszeríti valamelyik ideológiai kalapba, és ami miatt nem hagyhatjuk el a jobb és baloldali jelzőket.
Tehát akkor fordul a kocka globálisan vagy legalábbis az atlanti színtéren, vagy sem? Korszakhatáron vagyunk?
Száz év múlva majd meg lehet mondani, hogy ez most akkor fordulópont volt-e. De az biztos, hogy a populizmus terjedése ilyen. Globális folyamat a klasszikus pártrendszerek, a klasszikus establishment, a második világháború után nyugaton kialakult status quo, azaz a szociáldemokrata, szocialista és kereszténydemokrata pártok által gyakran nagykoalícióban uralt tér szétesése. De ne feledjük, ezek a ma már klasszikusnak leírt pártok és nagykoalíciók is innovatív válaszok voltak egy politikai válságra, arra a válságra, ami a második világháborúhoz vezetett. De ezek aztán szépen lassan kifulladtak, ahogy a populista mozgalmak is ki fognak, hogy aztán átvegye valami más a helyüket. De az is lehet, hogy a történelem visszatér, és ismét az ideológiákra kerül a hangsúly.
Az biztos: nem szabad problémaként tekinteni arra, hogy megváltozik egy negyven-ötven-hatvan éves pártstruktúra. Új generációk nőttek fel, megváltozott a gondolkodás, más típusú megoldásokra van igény. Az Occupy-mozgalmakat ki lehet nevetni, de az a fajta bázisdemokrácia, népi konzultáció egy korai előfutára volt a mostani változásoknak, annak a hibáiból is tanulva kezdtek felemelkedni azok a populista erők, amelyek a XXI. század populista erői.
Szakács András: „Miért, volt valaha is kapcsolata az elitnek a valósággal?”
Az elit mindenhol mást jelent, itthon a „balliberális” értelmiséget vagy éppen Brüsszelt; Amerikában mondjuk a két nagy párt vezetését; az viszont szintén globális hívószónak látszik, hogy az elit „elveszítette a kapcsolatot a valósággal”. A kérdés az: mikor és miért?
Miért, volt valaha is kapcsolata az elitnek a valósággal? Vagy elhittük valaha, hogy van? Pikettyt sokan kritizálják, de arra pontosan mutatott rá, hogy olyan mértékben pusztult el az európai infrastruktúra a második világháborúban, hogy az újjáépítésből származó jövedelem komoly biztonságot nyújtott a következő generációnak. Egy kontinenst felépíteni a nulláról, az bizony munkahelyet teremt és bevételt hoz. Lényegtelen, hogy Pikettynek igaza van-e abban, hogy a tőkejövedelmek nem nőttek jelentősen, a munkabérek azonban elkezdtek felzárkózni a tőkés jövedelmekhez – a valódi kérdés az, hogy az emberek elhitték-e, hogy van esélyük a felemelkedésre, a jólétre és a biztonságra.
Ez ugyanaz mint az amerikai álom: az emberek elhitték, hogy a következő generációnak jobb lesz, a gyerekek is elhitték, hogy jobb lesz nekik és hogy bárki egy jó ötlettel kiemelkedhet az amerikai társadalomból. Mindegy, hogy így van-e, a lényeg, hogy elhiszi-e a nép. Az amerikaiaknál a második világháborút követően ráadásul ez az álom még erősebbé vált, mert a világégést követően az összes jelentős versenytárs romokban hevert, ők pedig még a közepes minőségű termékeiket is el tudták adni. Nem volt verseny. Az amerikai válság arról szól, hogy feljöttek az európaiak és az ázsiaiak az iparban és a szolgáltatásokban: az amerikai álom már nem csak az amerikaiaké. Persze nem lehet elvitatni, hogy brutális innováció is volt az USA-ban '45 után, de a versenyelőnyük mára elfogyott. Azért beszélek erről, mert ahogy változott a gazdasági játéktér, úgy változtak ezzel együtt az emberek vágyai és vízió is, erre pedig nem tudott reagálni a klasszikus pártrendszer. De aztán jöttek a populisták.
Mondok egy példát: azt mondták az amerikaiak, hogy bárkiből lehet sikeres vállalkozó, ehhez ők adnak egy liberalizált piacot, ahol alacsonyak egyes adók, aztán a sikeres cégedet akár el is viheted külföldre, ahol még több profitra tehetsz szert. Ez utóbbi végül válságba vitte az alsó-középosztályt, a melósokként aposztrofált réteget. Mit mond erre Trump? Újra kell iparosítani Amerikát, vissza kell szerezni a melósok becsületét; és ehhez az kell, hogy képviselje valaki őket a hatalomban – ez lenne ő ugyebár. De ez nem egy ideológia alapú üzenet: nem azt mondják támogatói, hogy baloldali ideológiai okokból kell Trumpnak megszereznie a hatalmat, hanem mert ő képviseli az amerikai álmot. Ami kikről szól? A népi hősökről, a felemelkedni képes kisemberről. Az pedig, hogy az újraiparosítás, a munkások helyzetének a javítása egy szocialista üzenetnek is beillene a szocializmustól rettegő USA-ban, ma már senkit senkit sem érdekel Trump kapcsán.
De mi a helyzet az elittel?
Az elit és az alatta lévők a második világháborút követően elhitték Európában és Amerikában, hogy van felzárkózás. Lehet hogy volt, lehet, hogy nem, de a lényeg a hit: hitték, hogy lehetséges a felzárkózás és a feljebb lépés. A populizmus pedig annak a tünete, hogy ez a hit megingott. A hitevesztett és gazdaságilag, társadalmilag talajvesztett rétegek pedig a politikában keresik a megoldást a bajaikra, politikai képviseletet követelnek, hogy olyan döntések születhessenek, amelyek nekik kedveznek
Farage vagy Trump pedig pontosan ezt kommunikálja, hogy megadja a politikai választ, megadja a képviseletet azoknak, akik úgy érzik, hogy nem kapják meg azt, ami jár nekik. Ezért nem számít az, hogy Trump valójában egy milliárdokat öröklő vállalkozó, vagy hogy Farage a londoni politikai elithez hasonlóan elit iskolákban nevelkedett.
A különböző populista politikusok előretörésének a másik tanulsága az, hogy szinte bármilyen kritika csak erősíti a népszerűségüket. Jól illusztrálja ezt Orbán Viktor és Donald Trump is. Mintha egy teljesen külön rendszerben mozognának.
Ha képviseleti demokráciában élünk, ahol általános választójog van, akkor a választókra való hivatkozás egy mindig elsüthető, végső érv lesz. Az ideológiák korában, ha valakire rásütötték, hogy populista, akkor az hamar szalonképtelenné válhatott; mert ahogy korábban is említettem, a népre való hivatkozással könnyedén a „fasiszták” térfelére nyomták át az embert az ellenfelei. Ez most megfordult. Ha valakire azt mondják, hogy populista, azzal nem hogy gyengítik, de még erősítik is közvetve; mivel még inkább erősítik a képet, miszerint ő az, aki a „nép pártján áll”. Egy általános választójoggal bíró képviseleti demokráciában pedig elég nehéz azzal támadni, hogy valakinek az a bűne, hogy a választópolgárokat helyezi politikája középpontjába. A nép pedig manapság kikéri magának, hogy ideológiai alapon kérdőjelezzék meg azt, hogy beleszólhat-e a politikai döntéshozatalba.
Tegyük fel: Orbán azt mondja, hogy azért kell a határkerítés, mert az emberek az egyik legfontosabb problémának érzik a migránsválságot. Erre azzal válaszolni, hogy 1920-ban, volt egy baloldali/jobboldali szerző, aki már akkor leírta, hogy… És ezért ideológiai alapon el kell utasítsuk ezt és ezt a megoldást… Na, ez ma már jól láthatóan nem működik. Ahogy mondtam, még visszatérhet újra az a korszak, amikor ismét az ideológia válik hivatkozási alappá, a populizmuson is túljutunk egyszer.
De most a válasz tehát inkább az kellene legyen, hogy az ellenfelek is megpróbálkoznak a populista logikával, ha labdába akarnak rúgni. A kiútkeresés során pedig érdemes lenne David Grégoire van Reybrouckhoz fordulni, aki A populizmus védelmében című könyvében írt a jó és rossz populizmusról, és arról, hogy igenis lehet a népre hivatkozva is a jó úton járni. És tulajdonképpen miért is ne lehetne? A populizmus mindössze a korábbi hivatkozási alap lecserélése. Mégsem próbálja meg senki, legalábbis itthon.
A Jobbik azért próbálkozott, de láthatóan nem működik a dolog.
Mondjunk olyan országokat, ahol egyszerre van jelentős és erős szociáldemokrata és szocialista párt. Európában nem nagyon van ilyen. A példa lényege: vajon egy oldalon elfér-e két populista erő ma Magyarországon? Felveheti-e a versenyt egy jobboldali populista erő egy jobboldali, populista kormánypárttal? Ezért mondtam azt, hogy a jobboldali publicisták öröme korai, a jobboldali populista erőket nem feltétlen egy jobboldali, populista erő fogja váltani. Bármikor jöhet egy baloldali színezetű populista erő, ami elszívja a szavazókat, a szavazók erőteljes, klasszikus ideológiai határokat is átlépő ide-oda ingázására pedig európai és dél-amerikai példákat is láttunk már.
Visszatérve arra, hogy van-e hely két jobboldali populista erőnek: ha van egy párt, ami megcsinálja azt, amit a nép szeretne, ráadásul az ideológiai alapjai is azonosak, akkor miért is szavazzon máshova? Ez az igazán tragikus a Jobbik számára: ha az ideológiai alapok helyett teret engednek a populista logikának, ledolgozva ezzel versenyhátrányukat, akkor sokkal könnyebben veszíthetik el programpontjaikat és a szavazóikat. Két dolog menthetné a Jobbik helyzetét véleményem szerint: a hálózatosodás és a szolgáltató párttá válás. Ki kell menni az emberek közé, segíteni ahol lehet, fát vágni, vizet hordani. Ez egy innováció lehet a populizmussal szemben. A másik dolog pedig az, amit a Jobbik már felismert: a választók most vezető egyéniségekre vágynak.
A DK-nak például ott van Gyurcsány Ferenc.
És működik? Működik. Azért lássuk be: ha ahhoz képest nézzük a teljesítményt, hogy milyen hátrányból is indult, akkor sikerről kell beszélnünk Gyurcsány esetében.
A mostani baloldalon valami teljesen új dologra van szükség, vagy a mostani pártok is esélyesek még a sikerre?
A baloldalon van egy generációs szakadék. Egyébként a jobboldalon is van, de a Jobbik gyorsabban lépett. A generációs szakadék azt jelenti, hogy van egy ötvenes-hatvanas szellemi holdudvar, aztán van egy húszas-harmincas csapat. Hiányzik a még nem belefásult, de már tapasztalattal bíró negyvenes-ötvenes réteg. Utóbbiak nem elég nyitottak arra, amire Orbánék láthatóan igen, a külföld értő elemzésére; a fiatalok mindeközben már voltak külföldön, borzasztóan nagy tudást lennének képesek becsatornázni, de hiányzik a tapasztalat, azok a reflexek, amelyekkel az idősebbek képesek elkerülni a hibákat. A Jobbiknál ugyanakkor ebbe nagyon beleálltak, és sikerült egy nyitott, de tapasztalt szellemi hátteret összehozni, amelyben húsz és ötven éves kor között minden korosztály képviselteti magát.
A baloldalt azonban most egy erős rekrutációs folyamat sem mozdítaná el a holtpontból, ennél több kell. A baloldalnak új hivatkozási alapokat kell találnia a politikájában, és az egyik ilyen hivatkozási alap lehetne a nép. És bár jelenleg a baloldal azt hiszi, hogy a populizmus csak veszélyeket rejt, sokkal inkább egy történelmi lehetőségként kellene erre tekinteni, amely során bizonyíthatnák, hogy igenis létezik jó populizmus.
Ha egyszer lesz egy dokumentumfilm arról, hogyan nézett ki az USA a 2020-as évek közepén, ez a jelenet – a jövőbe beszélő kínai diáklány, mögötte két egymást püfölő amerikai – nyugodtan mehetne az intróba.
Leegyszerűsítem a dolgot. Aki megkérdezi tőlem, szeretném-e, hogy ötösöm legyen lottón, nem populista. Én sem, még ha igennel válaszolok is.
Aki azt mondja: elintézem, hogy ötösöd legyen, s hiszek neki, akkor sem populista egyikünk sem, csak hülye.
Meg kell nézni a két szó (demokrácia és ppulista) eredetét
demos - nép;
kraten - uralkodni;
demokracia - népuralom.
populus - nép;
populista - néppárti, népies.
Alapvető különbség nincs köztük, mindettő a többség, a nép érdekét tartja célnak, nem pedig a királyét, vagy a oligarchákét.
A demokrácia ezért jött létre: a politikusok közül kiválasztani azt, aki a legjobbn tudja érvényesíteni a nép érdekeit.
Csakhogy jött a liberális "demokrácia", aminek a demokráciához semmi köze: az uralmon lévő semmittevő 1 %-ot képviseli. A demokrácia ma már szitokszó lett liberálisok tevékenysége következtében. Ez=ért keetkezett populizmus, ami